Käyttämäsi selain on vanhentunut. Suosittelemme, että päivität selaimesi ensin uusimpaan mahdolliseen versioon.

Millä nimityksillä jättinäyttöä kutsutaan?

Julkaistu 16.06.2020

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Myös käyttötarkoitus vaikuttaa siihen, miksi LED-tekniikalla toteutettua näyttöä kutsutaan. Tyypillisiä nimiä ovat jättinäyttö, LED-näyttö, LED-screen tai jättiscreen. LED-näyttö nimitys antaa pääsääntöisesti hakutulokseksi tietokonemonitoreita. Tämä nimitys saattaakin aiheuttaa sekaannusta, koska jättinäytöt ovat toteutettu erityyppisellä LED-tekniikalla, jossa jokainen kuvapiste on LED-komponentti toisin kuin perinteisissä monitoreissa ja televisiossa. Käyttötarkoitukseen viittaavia nimityksiä ovat tienvarsinäyttö, tienvarsitaulu, mediaseinä, LED-seinä, mainosnäyttö tai videoseinä. Tämä useiden nimitysten kirjo johtuu siitä, että LED-näyttötekniikkaa voidaan käyttää toteuttamaan mitä erinäisempiä ratkaisuja. LED-näyttöjen rakenne on modulaarinen eli se koostuu tietyn kokoisista paloista, joista voidaan rakentaa halutun kokoisia näyttöpintoja. Kun palat yhdistetään toisiinsa, saadaan aikaiseksi suuria jättinäyttöjä, joiden kuvaa voidaan katsella massatapahtumissa, tienvarsilla tai rakennusten seinillä. Jättinäyttö nimitys onkin hyvin tyypillinen nimi suurelle LED-näytölle. Rakenteensa vuoksi LED-kabineteista voidaan koostaa myös kapeita ja pitkiä, sormuksen mallisia, kuutioita, palloja ja lähes mitä tahansa näyttöpintoja. Nimi jättinäyttö kuitenkin viittaa kooltaan suureen, tyypillisesti ulkona käytettävään näyttöön. TV:t ja tietokonemonitorit ovat tekniikaltaan erilaisia ja paljon pienempiä kuin LED-tekniikalla toteutetut jättinäytöt. Jättinäyttöjen kirkkaus on myös omaa luokkaansa verrattuna tavallisiin näyttöihin. Jättinäyttöjä voidaan toteuttaa sekä ulos että sisälle. Jättinäytöt ovatkin aina asiakkaan mittojen mukaan toteutettuja toimituksia, eikä suoraan kaupanhyllyltä löytyviä tuotteita. Tyypillinen toimitusaika jättinäytölle on 3kk.

Lue lisää »

Mikä on jättinäyttö, LED-näyttö, tienvarsinäyttö?

Julkaistu 16.06.2020

Suuret näytöt ovat lisääntyneet viime vuosina runsaasti katukuvassa. Pääsääntöisesti näyttöjä käytetään mainostamiseen teidenvarsilla, kauppakeskuksissa ja kaupunkien keskustoissa. Suosion taustalla on näytön parempi huomio arvo verrattuna perinteiseen printtimainontaan. Kilpailtaessa mainosten näkyvyydestä, näytöllä oleva mainos on kirkas ja kiinnittää perinteistä mainosta enemmän huomiota. Toinen merkittävä syy suosion takana on mainosten helppo vaihtaminen. Samaan mainospaikkaa voidaan myydä useita mainoksia ja mainokset voidaan asettaa päivittymään vaikka 5 sekunnin välein. Näin ohikulkija näkee useamman mainoksen ja mainospaikan omistaja saa hankinnalleen paremman tuoton. Mainosten päivittäminen onnistuu helposti selaimen kautta hallittavilla ohjelmilla, joissa mainoksille voidaan luoda soittolistoja ja ajastuksia. Videoiden toistaminen näytöillä on myös mahdollista. Onhan kyseessä näyttöpinta, jolla voidaan näyttää, mitä tahansa sisältöä. Tekninen toteutustapa vain poikkeaa suuresti normaalista tietokonenäytöstä tai TV:stä. Kun kuluttaja kaupassa puhutaan LED-näytöstä, tarkoitetaan yleensä LED-lampuilla tausta- tai reuna valaistua LCD-paneelia. Vasta OLED tekniikalla tehty televisio on sellainen, jossa jokainen kuvapiste on LED-valonlähde. Perinteinen TV-kuva muodostuu kuvapisteistä, joissa jokaisessa on perusvärit: punainen, vihreä ja sininen. Tätä kutsutaan värien englanninkielisten sanojen mukaan RGB-kuvapisteeksi. Näitä kolmea väriä sopivassa suhteessa sekoittamalla voidaan muodostaa muut värit. Näyttöjen tapauksessa tämä sekoitus suhde tarkoittaa sitä, miten kirkkaalla mitäkin väriä pidetään. Tällaisista RGB kuvapisteistä muodostuu myös suuret näyttöpinnat, joita voidaan käyttää ulkona ja sisällä. Niiden kuvapisteet ovat toteutettu RGB-värejä vastaavilla LED-lampuilla. Kuvapisteet ovat hyvin lähellä toisiaan ja kauempaa katsottuna, niitä ei enää erota toisistaan. Toteutustapoja komponenttitasolla on kaksi. Ensimmäistä on edellä kuvattu DIP LED tyyppinen tekniikka, jossa kolme eriväristä LED-lamppua muodostavat yhden kuvapisteen. Komponentit ovat perinteisiä jalallisia komponentteja, jotka juotetaan piirilevylle. Toinen vaihtoehto on SDM LED tyyppinen tekniikka, jossa yhteen pintaliitos komponenttiin on integroitu kaikki kolme perusväriä. Näillä tekniikoilla on molemmilla vahvuutensa ja heikkoutensa. DIP-tekniikka tuli ensimmäisenä markkinoille, joten se on vakiintuneempaa tekniikkaa. Se toimii luotettavasti ulkona ja sillä saadaan aikaiseksi ulkona vaadittava suuri kirkkaus. Katselukulma on DIP-tekniikan näytössä SMD-tekniikkaa pienempi. Virrankulutus on SDM-tekniikassa suurempaa ja tämä näkyy myös DIP-tekniikkaa pienempänä elinkaarena. LED-näytöille annetaan tyypillisesti 100 000 tunnin käyttöikä, joka vastaa noin kymmentä vuotta. LED-komponenttien maksimi kirkkaus pienenee eliniän myötä. Tähän vaikuttavat komponenttien laatu, näytön kirkkaus, sääolosuhteet ja aktiiviset käyttötunnit. On huomioitavaa, että mainosnäytöt ovat yleensä yöllä pimeänä ja pilvisellä ilmalla, automaattinen kirkkaudensäätö pitää kirkkautta alemmalla tasolla. Näin ollen todellinen käyttöikä kelvollisella kirkkaudella voi olla jopa valmistajan ilmoittamaa pidempi.

Lue lisää »